Digi-analytiikka

Markkinoinnin kehittäminen Digi-analytiikan avulla

Digi-analytiikka markkinointia ja mainontaa on helppo tehdä mututuntumalla ja jättää seuranta retuperälle. Sitten voidaan ihmetellä, miksi muutosta ei tapahdu tai mainontaan käytetyt eurot valuvat hukkaan.

Digi-analytiikka -työkalujen avulla voidaan seurata ja analysoida oman tekemisen tuloksia – millaisia asioita saatiin aikaan vai saatiinko mitään? Kerätystä datasta voidaan myös nostaa esille kehittämiskohteita.

Markkinoinnin lisäksi Digi-analytiikka -työkaluilla voidaan myös kehittää sivuston toimivuutta sekä käytettävyyttä. Analytiikan avulla voidaan nähdä muun muassa sivuston ongelmakohdat esimerkiksi nopeuden ja käytettävyyden suhteen. Saatujen tiedon pohjalta voidaan myös kehittää sivuston löydettävyyttä ja hakukoneoptimointia.

Digi-analytiikka ei ole kävijäseurantaa, vaan se on kävijäseurannasta kerätyn tiedon hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämiseksi.

Digi-analytiikka -työkaluilla saat suuntaviivoja mainonnan ja palvelujen kehittämisen lisäksi sivuston tekniseen ja sisällölliseen parantamiseen. Järkeviin tavoitteisiin perustuvien maalipisteiden määrittäminen auttaa seuraamaan muun muassa verkkosivusi toimivuutta ja optimoimaan markkinointiasi kohti haluttuja tuloksia.

Tilauksen voi tehdä myös lomakkeen kautta, jolloin voidaan sopia maksuehdot sopimuksen mukaan.

Tarjoan tätä Google Analytics sekä Google Search Console integraatiota pääasiassa WordPress nettisivuille. Kampanja lasketaan kuukauden ajalle kerrallaan.

Asennetaan kaksi Googlen työkalua, Google Analytics 4.0 sekä Google Search Console. Näillä kahdella työkalulla saadaan todella laajaa analyyttista informaatiota sivustostasi kuten: sivuston liikennemäärä, tapahtumat, sivustoon liittyvät hakukyselyt, sivuston sijoitus hakukoneissa sekä tietoja liikenteen lähteestä.

Search Console on loistava työkalu, jonka avulla voidaan selvittää miten hyvin Google on perillä sivuston sisällöstä. Search Consolen avulla Google voidaan myös pitää ajan tasalla mikäli sivustolla tapahtuu muutoksia. Työkalun avulla voidaan kertoa Googlelle mahdollisista uudelleenohjauksista.

Tämä starttipaketti on myynnissä verkkokaupassani. Sieltä voi tilauksen tehdä kätevästi tai ota yhteyttä lomakkeella.

Raportti

Rakennan kattavat Digi-analytiikka -raportit PDF tiedostona suoraan sähköpostiisi, jotka ovat helposti ymmärrettäviä ja joista saat helposti näkemyksiä miten liiketoimintasi performoi ja mikä tärkeintä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Raportointia parempaan myyntiin sisältää mm.

  • Hakulistojen sijoitukset
  • Sivuston näkyvyys Googlessa
  • Kävijämäärän seuranta, istunnon pituudet
  • Liikenteen lähteet
  • indeksointivirheet 
  • hakukyselyt

Digi-analytiikka Google Analytics

Google Analytics on Googlen tarjoama Digi-analytiikka palvelu, joka seuraa ja raportoi verkkosivuston liikennettä sekä mobiilisovellusten liikennettä ja tapahtumia. Tällä hetkellä palvelu on Google Marketing Platform -brändin alustana.

Oikein käytettynä Google Analyticsin avulla pystyy tekemään suuria parannuksia verkkosivuston liikennemääriin. Tarkoitus ei ole tehdä kerralla suuria muutoksia, vaan tarkkailla oikeita asioita ja tehdä pieniä parannuksia jatkuvasti.

Google Analyticsia käytetään seuraamaan verkkosivuston toimintaa, kuten istunnon kestoa, sivuja istuntoa kohti ja sivustoa käyttävien henkilöiden poistumisprosenttia sekä tietoja liikenteen lähteestä.

Se voidaan integroida Google Adsiin, jonka avulla käyttäjät voivat luoda ja arvioida verkkokampanjoita seuraamalla aloitussivun laatua ja tuloksia (tavoitteita). Tavoitteisiin voi kuulua myynti, liidien luominen, tietyn sivun katselu tai tietyn tiedoston lataaminen. Google Analytics -analyysi voi tunnistaa huonosti toimivat sivut tekniikoilla, kuten, mistä vierailijat tulivat ( viittaajat ), kuinka kauan he viipyivät verkkosivustolla ja niiden maantieteellisen sijainnin.

Se tarjoaa myös edistyneempiä ominaisuuksia, mukaan lukien mukautetun vierailijoiden segmentoinnin. Digi-analytiikka -työkaluista Google Analyticsin verkkokaupan raportointi voi seurata myyntitoimintaa ja suorituskykyä. Verkkokaupparaportit näyttävät sivuston tapahtumat, tulot ja monet muut kaupankäyntiin liittyvät tiedot.

Google Analyticsin uusin versio, jota kutsutaan yleisesti nimellä GA4, sisältää lisäominaisuuksia, jotka keskittyvät ennusteisiin, muokattamiseen ja yksityisyyteen. Jotkut näistä ominaisuuksista voidaan luetella seuraavasti:

  • Uusi konsepti, jonka avulla samaa omaisuutta voidaan käyttää sekä verkkosivustolla että mobiilisovelluksella.
  • Tekoälykäyttöiset ennustavat mittarit, joita tukee koneoppiminen.
  • Muokattava, helposti navigoitava kotisivu.
  • Tutki-osio tarjoaa täysin räätälöityjä raportteja tiettyihin liiketoiminnan tarpeisiin.
  • Sisäänrakennettu DebugView analysoimaan ja korjaamaan tulevat tiedot välittömästi.
  • Parannetut sähköisen kaupankäynnin raportit. 
  • Ominaisuus analysoida käyttäjän matkaa käyttäytymisanalyysiosiosta.

2. Digi-analytiikka Google Search Console

Digi-analytiikka -työkalut -Googlen verkkopalvelu , jonka avulla verkkovastaavat voivat tarkistaa indeksoinnin tilan, hakukyselyt, indeksointivirheet ja optimoida verkkosivustojensa näkyvyyden . 

Digi-analytiikka -työkaluista Search Console on loistava työkalu, jonka avulla voit selvittää miten hyvin Google on perillä sivuston sisällöstä.

Search Consolen avulla saat perustavanlaatuista tietoa siitä, miten sivustosi hakukonenäkyvyys kehittyy. Tästä näkymästä näet sivustosi klikkaukset ja näyttökerrat Google-haussa. Tulosten keskimääräinen sijainti on myös oleellinen tieto, jota seuraamalla saa käsityksen siitä, kehittyykö sivuston hakukonenäkyvyys positiivisella tavalla.

Yksi tärkeä seikka on myös haussa käytettyjen termien osuvuus ja määrä. Yleensä näitä on aluksi muutamia ja ajan kuluessa niitä alkaa kertyä enemmän. Tämä on oleellinen aihealue siksi, että näin sivuston sisällöntuottajat voivat saada vihjeitä siitä minkälaista sisältöä sivustolle voisi toteuttaa.

Search Console etsii jatkuvasti erilaisia ongelmia ja raportoi niistä tarvittaessa. Tällaisia ongelmia voivat olla esimerkiksi käyttökatkokset, tietoturvaongelmat, negatiiviset hakukonemuutokset sekä vaikkapa sivustolla esiintyvä tuplasisältö. Aina näitä ongelmia ei välttämättä huomaisi tai osaisi etsiä ollenkaan, ellei Search Console kertoisi niistä.

Search Consolen avulla Google voidaan myös pitää ajan tasalla mikäli sivustolla tapahtuu muutoksia. Työkalun avulla voidaan kertoa Googlelle mahdollisista uudelleenohjauksista. Googlelle voidaan tätä kautta kertoa myös sivuston siirrosta kokonaan uuden verkkotunnuksen alaisuuteen. Näin vältetään virheitä ja päällekkäisyyksiä Googlen hakutulosten yhteydessä.

Search Consolen kautta voidaan myös ladata niin kutsuttu sivustokartta Googlea varten. Tämä voi olla todella hyödyllinen ominaisuus, sillä Google ei aina löydä sivustolta juuri niitä tärkeitä sivuja. Sivustokarttaa ladatessa kannattaa varmistaa, että se pitää sisällään kaikki oleelliset sivut.

3. Digi-analytiikka Google kauppiaskeskus

Kauppiaskeskus on verkkokaupan ilmainen työkalu, jonka avulla miljoonat ostajat Googlessa löytävät, tutkivat ja ostavat tuotteitasi . Kauppiaskeskus-tilin avulla voit ladata ja hallita tuotetietojasi niin, että tuotteesi näkyvät Google-haussa, Mapsissa, YouTubessa ja muissa palveluissa.

Google Merchant Centerin ensisijaisena tavoitteena on antaa yrityksille mahdollisuus ladata ja ylläpitää tuotetietoja, kuten kuvia ja hintoja, näytettäväksi osuvissa Google Shopping hauissa. Google Merchant Center integroituu myös muihin Googlen palveluihin, kuten Google My Businessiin, mikä mahdollistaa Google-pohjaisen markkinoinnin ja verkkokaupan tehokkaan valvonnan ja hallinnan.

4. Digi-analytiikka Google Ads mainos -kampanjat

Digimarkkinoinnin työkalut -Google Ads on Googlen kehittämä mainostyökalu, jolla voi luoda ja asettaa mainoksia näkymään Googlen haku- tai Display-verkostoissa. Google Ads jakautuu lähtökohtaisesti kahteen osaan, jotka ovat virallisilta nimiltään Google Ads Search Network ja Google Ads Display Network.

Yleisesti Google Ads -mainoksilla mainostetaan yritysten tuotteita tai palveluita. Mainonnan tarkoituksena voi olla esimerkiksi lisätä verkkokaupan myyntiä, parantaa jonkun palvelun tai tuotteen tunnettuutta, ajaa liikennettä verkkosivustolle tai saada katselukertoja YouTube-videolle.

Google Ads toimii yksinkertaistettuna siten, että mainostaja määrittelee kampanjalle sopivan tyypin, strategian sekä avaintermit. Lisäksi mainostajan täytyy miettiä, kuinka paljon hän on valmis maksamaan mainoksen näyttämisestä tarjouskilpailussa muita mainostajia vastaan.

Mainoksesi sijoitus Googlen tuloksissa riippuu laatupisteistä, joihin vaikuttavat muun muassa mainoksen osuvuus, laskeutumissivun laatu, asetettu hinta, avaintermit sekä odotettu klikkausprosentti. Tästä syystä Googlessa voi olla mahdollista mainostaa tehokkaasti myös suhteellisesti pienemmällä budjetilla, koska hinta on vain yksi osa mainoskilpailua.

Mikäli mainoksen laatupisteet ovat tarpeeksi hyvät suhteessa mainokselle määriteltyyn hintaan, sitä näytetään sopivan tilaisuuden tullen Googlen haku- tai Display-verkossa.

5. Digi-analytiikka Ubersuggest -hakusanatyökalu

Digimarkkinoinnin työkalut -Ubersuggest on helppokäyttöinen hakusanatyökalu.  Taannoin Ubersuggest siirtyi Neil Patelin omistukseen, ja uuden omistajan myötä työkalusta on tullut entistä monipuolisempi hakukoneoptimoinnin monitoimityökalu.

Nykyään työkalun maksuton versio tarjoaa huomattavasti kiinnostavaa dataa SEO-analyysien pohjaksi. Avainsanatutkimuksen tekijä saa kaivettua Ubersuggestin avulla myös hakuvolyymit ja arvion hakusanan vaikeudesta, mikä tekee siitä tavallista hyödyllisemmän. Lisäksi Ubersuggestin avulla voit tutkia, millä hakusanoilla tietty sivusto näkyy tällä hetkellä.

Kaiken muun hyvän lisäksi Ubersuggest tarjoaa backlink-dataa, eli voit tutkia sen avulla myös kilpailijoidesi paluulinkkejä!

UberSuggest AI writer 2.0

Käytössäni on maksullinen Ubersuggest AI writer 2.0. Työkalu on laajempi, kokonaisvaltaisesti hakukoneoptimointia ja sisältöä mittaava ja ohjaava työkalu.

Sisällön tehokas tutkiminen ja AI Writer 2.0:n käyttö voi olla tehokas yhdistelmä korkealaatuisen ja kiinnostavan sisällön luomiseen.  

Ai Writer 2.0 auttaa markkinoijia luomaan sisältöä automaattisesti tekoälyteknologian avulla. Se tarjoaa seuraavat ominaisuudet:

  • Korkealuokkainen
  • Sisällön tuottamiseen on saatavilla 63 kieltä
  • Sivujen otsikot
  • Johdantokappaleet
  • Otsikot
  • Luo artikkeleita tai blogitekstejä
  • Mahdollisuus tallentaa asiakirjoja Ubersuggest-projekteihin
  • Mahdollisuus tarkastella tallennettuja asiakirjoja sovelluksen sisällä
  • Mahdollisuus viedä asiakirjoja PDF-, Word- ja HTML-muodoissa
  • Jaa asiakirjan URL-osoite tai jaa Facebookin, X:n ja Gmailin kautta
  • Luo SEO-sisällönkuvauskenttiä
  • Luo sosiaalisen median sisältöä
mikahoo ai digimarkkinointi wordpress woocommerce google mainonta SEO
Scroll to Top
GDPR-evästeiden hyväksyntä Real Cookie Bannerin avulla