Google Consent Mode 2024 Evästebanneri

Google Consent Mode 2024 Evästebanneri V2 on pakollinen, mikäli verkkosivusto kerää dataa Google Analytics -palvelussa ja käyttää sitä Google Ads -palvelussa. Muutokset perustuvat EU:n uuteen Digital Markets Act -säädökseen (DMA), joka astui voimaan 6.3.2024.

Digital Markets Act -säädöksen tavoitteena on varmistaa, että suuret toimijat ja niiden ylläpitämät alustat eivät käytä valtaansa väärin estämällä kilpailua tai asettamalla epäoikeudenmukaisia ehtoja sekä alustallaan toimiville yrityksille että kuluttajille. Myös Google on työstänyt jo pitkään merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat kävijätietojen käsittelyyn ja nimen omaan kolmansien osapuolen evästeisiin. Uudistukset Googlen palveluissa johtuvat pääasiassa EU:n vaatimuksesta suojata käyttäjien yksityisyyttä.

Evästeiden hallinta on ollut pakollista verkkosivuilla jo vuoden 2021 syyskuusta lähtien. Lisätietoja evästehallinnasta voit lukea Tramicomin sivustolta.

Tarvitsenko siis evästebannerin sivustolle? Vastaus on kyllä, jos sivustosi käyttää evästeitä. Useimmat suomalaiset yritykset keräävät dataa eri alustoihin, kuten Google Analyticsiin tai Metan Business Suiteen, jolloin evästeistä ilmoittaminen on pakollista.


Tarjoan apua evästehallinnan kanssa, jotta sivusto toimii tietosuoja-asetusten mukaisesti ja verkkosivustosi voi kerätä tärkeää dataa käyttäjistäsi myös tulevaisuudessakin.

Evästebanneri tarjous

  • GDPR-vaatimusten mukaisen Google Consent Mode-bannerin asennus sivustolle.
  • Asennus Real Cookie banner -ohjelmaa käyttäen.
  • Tarjous etenkin WordPress -sivustoille.

Tarjous: 115 € +alv

Mitä tapahtuu jos et tee muutoksia?

Puutteelliset analytiikan tiedot

Mikäli jätät asian sikseen, etkä ota käyttöön Google Consent Modea, tulet todennäköisesti huomaamaan sivustosi analytiikan keräämisessä valtavia muutoksia, kuten puutteelliset analytiikkatiedot ja sen myötä ongelmia Google-mainonnassa (Ads). Suostumustilan puuttuminen todennäköisesti johtaa merkittäviin haasteisiin datan keräämisessä ja käsittelyssä.

Mainonnan tehokkuuden heikentyminen

Ilman suostumustilaa ja käyttäjän suostumusta tiettyjen evästeiden ja seurantateknologioiden käyttöön, Google Ads ei pysty kohdentamaan mainoksia tehokkaasti oikeille kohderyhmille. Tämä johtuu siitä, että käyttäjien toiminnasta kerättävän datan määrä vähenee, mikä heikentää mainosten relevanssia ja tehokkuutta. Tämä vaikuttaa myös siihen, että mainosbudjettia ei voida käyttää kohdennetusti ja näin ollen budjetti tai ainakin osa siitä kulutetaan tehottomasti.


Scroll to Top
GDPR-evästeiden hyväksyntä Real Cookie Bannerin avulla